2015. június 15., hétfő

Magyar kortárs vesperások - Schola Cantorum Budapestiensis

Serei Zsolt és Zombola Péter liturgikus indíttatásból fogant kórusművei csendülnek fel a BMC Records legújabb komolyzenei kiadványán.

A Schola Cantorum Budapestiensis kórusának nem ismeretlen az ilyen jellegű éneklés, hiszen napi gyakorlattal vesznek részt a liturgikus szolgálatokban – sőt a két kortárs magyar szerző egyenesen az ő számukra és ihletésükre komponálta a két vesperást. Melyek nem pusztán egyházzenei kompozíciók – de a gyakorlat folyamodványaként élő egyházzenei kompozíciók is. Hiszen amint arra a kórust e felvételeken Bubnó Tamás és Philipp György mellett vezényelő Mezei János is rámutat a kiadvány kísérő szövegében: „A vesperás, az alkonyati istendicséret közös éneklése a kora-keresztény századoktól hozzátartozott a papság és a nép rendszeres ünnepi liturgikus gyakorlatához. Ez a praxis a középkor végéig tovább élt, sőt Európa bizonyos vidékein – így pl. Erdélyben is – egészen a közelmúltig fennmaradt.”

A vesperások közül kortól és stílustól függetlenül némelyek - például Mozarté vagy Rachmanyinové - zenei minőségüknél fogva aztán bekerültek a koncertéletbe és a hanglemezkiadás repertoárjába is. A mai magyar zeneszerzők két generációjának jeles képviselői: Serei Zsolt és Zombola Péter a maga stílusában, a jelen kor vokális stílusának megfelelően állított össze egy-egy vesperás-ciklust.

„Bubnó Tamást és Mezei Jánost, a Schola Cantorum Budapestiensis vezetőit fiatal korom óta ismerem. Tudtam-tudok speciális iskolájuk létrejöttéről és működéséről és arról is, hogy milyen szorosan kötődnek a templomi szertartások énekes gyakorlatához. Ezért nem is ért felkészületlenül az a felkérésük, hogy írjak számukra az évközi vesperásba illeszthető kórustételeket. – vallott erről Serei Zsolt, aki a középkori gregorián népénekhez közelítő népszerű stílusában latinul és magyarul fogalmazta meg „Vasárnapi vesperások” című kompozícióját.

Zombola Péter „Vesperae per annum” című művében egészen másfajta utat választott – noha nála is a gregorián a kiindulási pont. Itt a kórus által énekelt részeket meditatív hangszeres részek váltják orgonán: Horváth Márton Levente előadásában. Sőt, több ízben maga a kórus is az orgona hangzását felidéző énekstílusban képezi a hangokat. Az elmélyülést, az előénekelt liturgikus szavakon való elmélkedést a távol-keleti szentzenét idéző csőharang és gong teszi teljessé.
 
A fiatal szerző bevallottan a kórus ösztönzésére fordult e stílus felé: „Első évfolyamos zeneakadémistaként kerültem kapcsolatba a Bubnó Tamás és Mezei János vezette Budapesti Énekes Iskolával, akiknek templomi szolgálataira és egyéb rendezvényeire rendszeresen ellátogattam, s már akkor megfogalmazódott bennem liturgikus célokra szánt tételek komponálása.”

A CD az MG Records forgalmazásában jelent meg.

eredeti cikk: http://kecskemetilapok.hu/frass/s_!news/i_cd_dvd_ajanlo_33/i_magyar_kortars_vesperasok_schola_cantorum_budapest_70119/t_CD,%20DVD%20ajánló%20-%20Magyar%20kortárs%20vesperások%20-%20Schola%20Cantorum%20Budapestiensis/index.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Archívum

Photo1

ZOMBOLA PÉTER
honlapja

english